Når man har en fysisk butik, kan man godt komme til at tænke lidt “kortsluttet”, når man tænker i processen fra, at kunden kommer ind i butikken og til der bliver foretaget et køb. Her er der som regel kort vej og kort tid, fra indtræden til køb. Men man glemmer nok at tænke på alle de tankeprocesser, der har ligget til grund, inden kunden træder ind i butikken. Man har skullet tænke over, hvorfor man træder ind i butikken, hvad man søger, hvad man mangler og hvad man kunne ønske sig/forestille sig at købe. Alle disse ting gør, at kunden er positivt prædisponeret før kunden er trådt ind, fordi bevidstheden allerede følger med, og har gjort det lang tid inden.
Vær tålmodig! Det er en proces at hive kunderne i land online
Når alt dette er sagt, skal man også tænke på denne proces når man giver sig i kast med at lave online markedsføring med et webburau over nuværende og potentielle kunder. Man kan nemlig godt blive lidt utålmodig, fordi: Hvorfor køber de ikke bare noget nu? Her skal man tænke i følgende proces, før et køb/en konvertering som regel finder sted:
- Kunden skal blive bevidst om din eksistens, dine produkter, dine services, ydelser eller aktiviteter
- Kunden skal opbygge en relation til dit brand, dine produkter osv. som er positivt og som giver mening for kunden jf. dennes behov, dagligliv, livsstil, smag og præferencer.
- Kunden skal kunne se, at dine produkter er unikke og/eller har en faktor, der adskiller dem positivt fra andre lignende produkter på markedet.
- Kunden skal løbende gøres opmærksom på din eksistens via kampagner, tilbud og live events
- Kunden skal have en god motivation til at købe dine produkter, ydelser, services eller aktiviteter.
- Kunden skal vedblive at være loyal overfor dig og din virksomhed og få incitament til ikke have lyst til at springe over til konkurrenten.
Lad et webbureau hjælpe dig
Når alt ovennævnte er sagt, kan det virke overvældende, men her kan du få professionel hjælp fra et webbureau til at forestå denne online rejse sammen med dig. Uanset hvilke webbureauer, du vælger, vil de kunne tage dig sikkert i hånden i forhold til, at du først bliver synliggjort, får skabt en troværdig online profil samt fastholder dine nuværende og eksisterende kunder og motiverer dem løbende til at blive hos dig. Det er en lang proces, men en god investering.